Affärsmål för Ivory|Luxe
Ivory|Luxe är ett e-handelsföretag som skapar högkvalitativa smycken i guld och silver. Vi strävar efter att skapa hållbara produkter både ur ett miljömässigt och socialt perspektiv som riktar sig emot den medvetna konsumenten. Vi vill bli den ledande aktören inom exklusiva och hållbara smycken. Målet är att skapa engagerande produkter samt innehåll som riktar sig emot den medvetna konsumenten som värderar både kvalitet och hållbarhet
För att uppnå våra mål har vi skapat en digital mätplan där vi enkelt kan analysera våra marknadsföringsinsatser.
Försäljning av Smycken
Vi säljer våra smycken via e-handel, vilket är vår huvudstrategi. För att mäta försäljningen kommer vi att följa antalet genomförda beställningar och segmentera datan baserat på källor och kanaler som leder besökare till vår webbplats. Detta hjälper oss att öka trafik och försäljning. Målet uppnås när en besökare klickar på ”Lägg-beställning” vilket kan mätas i antalet beställningar.
- (google tag manager) Skärmbilden nedan till vänster visar en tagg samt utlösaren som är gjord för att kunna spåra min försäljning av produkter. Den är kopplad till KPI:en (antal beställningar).
- (Google Analytics) Skärmbilden till höger visar att Analytics mäter upp resultatet av antalet sålda produkter.
Engagerande innehåll
Vi publicerar engagerande innehåll om hållbarhet på vår blogg för att nå medvetna konsumenter. För att mäta effekten analyserar vi visningar av blogginlägg samt kollar källor och kanaler som leder trafik, som tex sociala medier och organisk sökning. Vi segmenterar även engagemangsgraden och kollar närmare på den, målet är uppfyllt när klick till visa blogginlägg samt klick på kommentera-knappen sker.
- (Google tag manager) Skärmbilden nedan till vänster visar taggen och utlösaren för klick på kommentera-knapp på blogginlägg, den är kopplad till KPI:en – antalet kommentarer.
- (Google Analytics) Skärmbilden till höger visar mätningen av resultatet. (Visningar av blogginlägg går att följa i Analytics utan tagg).
Nyhetsbrev
För att bygga en kundkrets använder vi nyhetsbrev med erbjudanden som lockar besökare att bli prenumeranter samt öka trafiken till webbplatsen. Mätningen görs via registreringar. Vi analyserar konsumenternas köpbeteenden och interaktioner för att anpassa våra erbjudanden. När besökare klickar på registrera-knappen uppfyller vi vårt mål och kan mäta resultaten.
- (Google tag manager) Skärmbilden nedan till vänster visar taggen och utlösaren som är kopplad till KPI:en antalet registreringar.
- (Google Analytics) Skärmbilden till höger visar på att Analytics mäter resultatet av hur många som klickat på registrera-knappen.
Kundtjänst
För att bygga en stark kundlojalitet har vi valt att använda oss av en kundtjänst, där kan kunderna ställa sina frågor till oss via mail. Det kommer vi mäta genom antalet mottagna mail. Vi kommer segmentera ner det och studera vilka typer av ärenden och frågor som förekommer. Målet är uppfyllt när det sker ett klick på mail-länken.
- (Google tag manager) Skärmbilden till vänster nedan visar taggen och utlösaren som är gjord för att kunna spåra våran KPI som är antalet mottagna mail.
- (Google Analytics) Skärmbilden till höger visar att Analytics mäter upp resultatet och kan följa antalet mail som inkommit till webbplatsen.
Viktiga Händelser
Skärmbilden nedan visar att alla mina KPI:er kan mätas som ”viktiga händelser”.
Försäljning av smycken : Analytics mäter antalet beställningar.